Alexandra Rucavado Romero

Alexandra Rucavado

Profesora, Catedrática: Instituto Clodomiro Picado, Facultad de Microbiología, Universidad de Costa Rica.
Ph.D: Universidad de Costa Rica, 2006
MSc: Universidad de Costa Rica, 1996
Lic: Microbiología y Química Clínica, Universidad de Costa Rica (UCR), 1992

Las investigaciones de Alexandra Rucavado se centran en el estudio de los mecanismos de acción y los efectos patológicos de las metaloproteinasas de venenos de serpiente. Sus trabajos comprenden el estudio del papel de las metaloproteinasas de venenos de serpiente en la fisiopatología del envenenamiento, así como la búsqueda de inhibidores efectivos en la neutralización de los efectos patológicos inducidos por estas toxinas. Algunos de sus estudios han abordado temas como el papel de las alteraciones de la función plaquetaria y la hemostasis en general, en el desarrollo del síndrome hemorrágico observado en envenenamientos causados por serpientes de la familia Viperidae. En lo que respecta a otras actividades se desempeñó como coordinadora de acción social del Instituto Clodomiro Picado entre el 2006 y el 2010. Así mismo fungió como subdirectora del Instituto entre al 2009 y el 2011.

Efficacy of IgG and F(ab')2 antivenoms to neutralize snake venom-induced local tissue damage as assessed by the proteomic analysis of wound exudate. Rucavado A, Escalante T, Shannon JD, Ayala-Castro CN, Villalta M, Gutiérrez JM, Fox JW.J Proteome Res. 2012; 11(1):292-305.

Role of collagens and perlecan in microvascular stability: exploring the mechanism of capillary vessel damage by snake venom metalloproteinases. Escalante T, Ortiz N, Rucavado A, Sanchez EF, Richardson M, Fox JW, Gutiérrez JM. PLoS One. 2011;6(12):e28017

Proteomics of wound exudate in snake venom-induced pathology: search for biomarkers to assess tissue damage and therapeutic success. Rucavado A, Escalante T, Shannon J, Gutiérrez JM, Fox JW. J Proteome Res. 2011; 10 (4):1987-2005

Poor regenerative outcome after skeletal muscle necrosis induced by Bothrops asper venom: alterations in microvasculature and nerves. Hernández R, Cabalceta C, Saravia-Otten P, Chaves A, Gutiérrez JM, Rucavado A. PLoS One. 2011; 6 (5):e19834.

Thrombocytopenia and platelet hypoaggregation induced by Bothrops asper snake venom. Toxins involved and their contribution to metalloproteinase-induced pulmonary hemorrhage. Rucavado A, Soto M, Escalante T, Loría GD, Arni R, Gutiérrez JM. Thromb Haemost. 2005; 94(1):123-31.

Effect of the metalloproteinase inhibitor batimastat in the systemic toxicity induced by Bothrops asper snake venom: understanding the role of metalloproteinases in envenomation. Rucavado A, Escalante T, Gutiérrez JM. Toxicon. 2004; 43(4):417-24.

Inhibition of local hemorrhage and dermonecrosis induced by Bothrops asper snake venom: effectiveness of early in situ administration of the peptidomimetic metalloproteinase inhibitor batimastat and the chelating agent CaNa2EDTA. Rucavado A, Escalante T, Franceschi A, Chaves F, León G, Cury Y, Ovadia M, Gutiérrez JM. Am J Trop Med Hyg. 2000; 63(5-6):313-9.